Annonce

Annonce

Økotopen

I det tidlige forår bruger Jes Hjort meget tid på at køre kompost på sine bede, men da han i 2017 udgav de første videoer på YouTube og fortalte om sin nye tilværelse og den livsglæde, han fandt i arbejdet med økologiske spirer og grøntsager, anede han ikke, hvor stor betydning, formidling af viden blot få år senere ville få for hans professionelle liv som autodidakt gartner. Foto: Økotopen

Mikrogartneren deler gerne sine erfaringer med konkurrenterne

SERIE: Brugen af sociale medier er en af de vigtigste nøgler bag Økotopens succes. Der var ikke en bevidst strategi, men han var klar over, at opmærksomhed var nødvendigt, hvis han skulle leve af et gartneri 800 m2.

Dagene er blevet længere og varmere, og foråret står på spring. Det samme gør glaskål og spidskål m.m. i væksthusene hos Økotopen, hvor mikrogartner Jes Hjort har nok at se til.

Lige nu venter han utålmodigt på, at nattefrosten siger tak for denne gang, så han kan plante de økologiske kålplanter, forspirede ingefær og andre grønsager ud i de udendørs gravefri bede, som han de seneste uger har forsynet med et solidt lag kompost.

Mange følger med i hans arbejde via et miks af korte og længere videoer og podcasts, som den jyske iværksætter flere gange om ugen udgiver på sociale medier. Her kan alle, som har lyst, næsten dagligt følge med i, hvad der sker i og omkring Økotopens drivhuse og udendørs bede. På den måde har sociale medier udviklet sig til at være en uundværlig markedsføringsplatform for den jyske iværksætter.

"I starten var der ikke tale om en bevidst strategi fra min side, men jeg vidste selvfølgelig godt, at jeg var afhængig af opmærksomhed, hvis jeg skulle leve af et gartneri på 800 m2," siger Jes Hjort. Han beskriver arbejdet på sociale medier som en billig, men noget tidskrævende vej at gå, som er ideel for mange iværksættere, da de typisk ikke har en stor pose penge, der står annoncebudget på.

logo for serien Et år med Økotopen

I serien 'Et år med Økotopen' følger Økologisk Nu den autodidakte landmand Jes Hjort-Malmberg gennem hans fjerde sæson som mikrogartner under navnet 'Økotopen'.

Ved årsskiftet tog han hul på 4. sæson som autodidakt mikrogartner og har bevist, at han kan leve af at dyrke 800 m2, hvoraf de 330 m2 er dækket af drivhuse og et solopvarmet spirerum.

I denne artikel fortælle han om, hvordan han både bruger formidling af viden og egne erfaringer i markedsføringen og samtidig har gjort det til en indtægtskilde for Økotopen.

"Jeg måtte dele det med nogen"

Da Jes Hjort i 2017 omlagde sit liv og sagde farvel til hamsterhjulet og en lidt for stressende hverdag som assurandør og nikkede goddag til en tilværelse som økologisk mikrogartner, oplevede han et stort behov for at fortælle andre om de positive omvæltninger, som karrieskiftet skabte i hans hverdag og familieliv.

"Jeg var så høj over, at noget, som var så simpelt, havde så stor betydning, at jeg måtte dele det med nogen. Jeg havde bare lyst til at fortælle andre, hvordan mit liv havde ændret sig, og at man selv har mulighed for at forme sit eget liv," siger Jes Hjort om den tid, da han gik i gang med at etablere sit gartneri hjemme i forældrenes baghave og omplantede sin egen familie til den lille vestjyske landsby St. Darum midt mellem Esbjerg og Ribe.

Det er nu ca. fire år og et hav af opslag på Facebook og Instagram siden, at Jes Hjort såede de første frø til et liv som iværksætter og plantenørd, og i takt med at Økotopen begyndte at få flere varer på hylderne og åbnede en webshop, som bl.a. sælger spirebakker, frø og haveredskaber til mikrogartnerier, blev arbejdet på sociale medier vigtigere og vigtigere, og det kræver god planlægning.

"I dag bruger jeg nok 80 pct. af tiden på at tænke på, hvordan jeg kan optimere den digitale markedsføring, mens jeg kun bruger 20 pct. af tiden på at tænke på grøntsagerne," siger den jyske gartner, og skynder sig at tilføje, at målt i timer er det stadig arbejdet med jord og planter, som fylder mest.

Han er blevet meget bevidst om værdien af en god dialog med Økotopens følgere, som også er potentielle kunder, og af og til får han lige nævnt i en video, at nogle af de redskaber og spirebakker, som han omtaler, kan købes i Økotopens webshop. Han nævner typisk også, hvem der producerer dem, så folk selv kan bestemme, om de vil handle direkte med producenten.

Find din personlige stil

For at få succes på de sociale medier, er det ifølge Jes Hjorth en god ide at udvikle sin egen personlige stil, da det er vigtigt at skille sig ud fra mængden.

"Der er så mange muligheder, men man skal gøre det, man har det bedst med, og det er nemmest, hvis man selv synes, at det er lidt sjovt," siger Jes Hjort, som gennem årene har testet mange forskellige platforme.

Det er hans erfaring, at det giver bedst mening at placere sine opslag på flere forskellige kanaler, da der er stor forskel på, hvem der benytter dem.

"Det mest enkle er at lave din egen YouTube-kanal, hvor det er nemt at skabe overblik over dine videoer. På Instagram og Facebook er det lidt vanskeligere at få det samme overblik," siger Jes Hjort, som stadig bruger sin mobil, når han laver optagelser i gartneriet.

"Fordelen ved de sociale medier er netop, at du kan komme i gang, uden at det koster en masse penge."

Frygter ikke konkurrence

Hver uge producerer han og Økotopens faste medhjælper tre podcast, som alle havner på Spotify. I dem behandler han emner, som er tænkt som inspiration til ligesindede, som enten ønsker at dyrke grøntsager til eget forbrug eller har lyst til at etablere et mikrogartneri.

"For mig er det en god fornemmelse, når jeg har været med til at hjælpe andre i gang, og jeg kan godt lide tanken om at dele noget med andre uden at skulle have noget tilbage," siger den jyske gartner, som på ingen måde er bange for, at han underminerer sin egen forretning ved gratis at øse ud af sine egne erfaringer via de mange opslag.

Tværtimod er han overbevist om, at Økotopens tilstedeværelse på de sociale medier er den bedste garanti for, at gartneriet også eksisterer om ti år, og han opfordrer andre til at gå samme vej.

"Jeg skal nok få min del af kagen, og jeg er slet ikke bange for konkurrence. For mig handler det om at give dem på den anden side af skærmen en god grund til at følge med, og jeg fortæller bare om, hvad der virker for mig i mit gartneri. Det er min personlige beretning om, hvordan jeg får forholdsvist meget ud af det lille areal, jeg dyrker," siger han, inden komposten igen kalder ham ud i forårssolen.

Glimt fra Økotopens ’dagbog’ - marts 2021

"Velkommen til Økotopens podcast, jeg er din vært Jes Hjort. Her får du tips og inspiration til, hvordan du kommer i gang med din egen køkkenhave. Sammen vil vi blive klogere på, hvordan du kan blive mere selvforsynende med egne grøntsager. Vi kommer ligeledes med ideer til, hvordan du selv kan starte dit grønne iværksætter-eventyr."
Sådan indleder Jes Hjort-Malmberg alle Økotopens tre faste ugentlige podcast, hvor han i marts har behandlet emner som: Sædskifte Forspiring Den gravefri have og giver tips til, hvordan man laver kompost.
8. marts Tips om gravefri dyrkning og opbygning af egen kompost 28 min.

"I år har vi filmet en workshop på en time, som folk kan købe for 350 kr., og det er planen, at vi skal lave mange flere af dem," siger Jes Hjort, som hele tiden tænker i billeder og interessante historier, som andre kan lade sig inspirere af.

Han har bl.a. lavet en video, der viser, hvor hurtigt bønner bliver forvandlet til lækre spirer.

For at holde gang i forretningen lavede Jes Hjort i 2020 ti workshops med ti deltagere, som hver betalte 800 kr. for at lære af hans erfaringer med gravefri dyrkning, forspiring, kompost og alle de andre emner, som optager rigtig mange danskere, som deler lysten til at arbejde med jord og planter.

Flere artikler fra samme sektion

Flest sanktioner til gårdsalg af æg

Fødevarestyrelsen har været på stikprøvekontrol hos 198 producenter og æg-pakkerier, der sælger direkte til forbrugere eller lokale butikker. I 9 pct. af besøgene førte kontrollerne til sanktioner.

25-04-2024 2 minutter Kontrol,   Gårdbutikker & direkte salg

Nu kommer der pant på de tyske dåser

EU-parlamentet har i dag vedtaget nye regler som betyder, at der fra 2029 skal opkræves dåsepant i de europæiske lande, hvilket formentlig vil begrænse forureningen med dåser i den danske natur.

24-04-2024 3 minutter Emballage

Danske servicestationer udfaser turbokyllinger

Dyreværnsorganisationen Anima roser danske servicestationer for at gå foran med dyrevelfærden ved at skærpe kravene til produktionsforholdene for slagtekyllinger.

24-04-2024 3 minutter Dyrevelfærd